دارما و زندگی آگاهانه

دیدگاه : 0 دیدگاه

دارما یا درمه مفهومی در ادیان هندی‌تبار است که چندین معنی دارد، اما معنای اصلی آن نظام گیتی است.

مفهوم درمه قابل مقایسه با مفهوم اشه در دین زرتشت است، این ایده که رفتار در هماهنگی با درمه (قانونمندی ذاتی جهان)، رسالت و وظیفه هر فرد است، از متون باستانی هندی و ایرانی سرچشمه می‌گیرد و این متون، خوش‌بختی بشر را در هماهنگ شدن با نظم و برآوردن مطالبات این نظم و سامان بنیادین جهان دانسته‌اند. در هندوگرایی (هندوئیسم) دارما را در معنی وظیفه هر فرد در زندگی در نظر می‌گیرند. دارما بیشتر در معنای کیش و آیین افراد استفاده می‌شود . واژه دارما، خود از ریشه هندوایرانی «دار» (داشتن) گرفته شده و از دیدگاه لغوی به معنای برپادارنده است. درمه از مفاهیم اصلی است که کلیه مکاتب فلسفی هند آن را به نحوی از انحا قبول دارند.

از دید دیگر دارما چرخ گیتی یا روزگار و سرنوشت است، چاکرا یعنی چرخ و دارما با واژه “چرخ دارما” یا درمان پارسی از یک ریشه هستند. امروزه به معنا و مفاهیم مختلفی ترجمه شده اند، ولی بهروزی سلامت و اقبال و سرنوشت معنی نخست آنها بوده است. چرخ درمان یا چرخ گیتی قدیمی ترین نماد است که کاربرد خود را بطور مستمر حفظ کرده است. این نماد در ایران باستان نیز وجود داشته است، اما در غرب هند(پاکستان امروزی) به شکوفایی رسیده است. در تمدن گندهارا یا قندهار رد پای قدیم این چرخ به همین شکل امروزی دیده می شود. بر روی بعضی از این چرخ ها فال و بخت نوشته شده است و یا داخل ان برگه های فال و سرنوشت هست، افراد با چرخاندن آن در یک نقطه ای که ساکن می شود فال خود را بر می دارند که معمولا در این فالها به فرد امیدواری داده می شود.

بنمایه‌ای که همه این آموزه‌ها به آن پایبند بوده‌اند، همانا اصل نپایندگی هستی است، این باور که هیچ چیز

این جهان هستی پاینده و پایدار نیست.

تفاوت کارما و دارما در چیست؟

بیشتر مردم با قانون کارما آشنا هستند و نام آن را چندین بار در طول زندگی خود شنیده‌اند کارما قانونی است که در فرهنگ غربی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و دیگر مورد قبول اکثریت مردم واقع شده است. اما برعکس کارما، کمتر افرادی پیدا می‌شوند که از قانون دارما اطلاعات کافی داشته باشند. همانطور که در این مقاله برای شما توضیح دادیم، دارما یک فلسفه مهم شرقی است که به نوعی ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ با کارما دارد. به منظور اینکه بهتر بتوانید این دو کلمه را متوجه شوید و قادر به تفکیک این دو از یکدیگر باشید ما هر کدام از آن‌ها را جداگانه برای شما توضیح داده‌ایم :

کارما:

به  اعمالی گفته می‌شود که شخص در رابطه با دارما انجام می‌دهد و به عبارت دیگر به بدهی ناشی از اعمال بد نیز گفته می‌شود

دارما:

دارما به وظیفه ما در این زندگی گفته می‌شود و به زمان تولد و محل زندگی شما بستگی دارد، یعنی هر آنچه شما می‌توانید به منظور تأثیرگذاری بیشتر بر اطرافتان انجام دهید

به تعبیر دیگر دارما را می‌توان وظیفه مادام العمر یک شخص و کارمای او دانست. همچنین به مراحلی که فرد باید برای به اتمام رساندن وظیفه خود انجام دهد نیز گفته می‌شود.

دارما در واقع همان هدف شما در زندگی است و به کاری گفته می‌شود که شما باید در زندگی انجام بدهید، در حالی که کارما نتیجه کاری است که شما انجام داده‌اید . هدف از دارما همیشه به دستیابی به  یک اتحاد بین روح و واقعیت اصرار دارد وبه ما یک قانون رفتاری را پیشنهاد می‌کند که هدف آن رساندن ما به شادی‌های دنیوی و سعادت اخروی است

اثر دارما و کارما بر روی یکدیگر

در واقع دارما مانند یک هنجار کیهانی می‌ماند که اگر فردی با این هنجار مخالف باشد منجر به ثبت کارمای بد برای او می‌شود، پس با توجه به این حرف نتیجه می‌گیریم که دارما با توجه به کارما در آینده یک فرد اثر می‌گذارد.

صرف نظر از اینکه شما کدام سنت دینی را قبول دارید و آن را دنبال می‌کنید، باید بدانید که اصول مذهبی به طور کلی از شما می‌خواهند که در زندگی خود همواره اخلاق را به کار بگیرید. شاید در این سنت‌های دینی متفاوتی که از شرق به غرب و شمال به جنوب وجود دارد، اصطلاحات دینی متفاوتی وجود داشته باشد، اما آن‌چه میان همه این‌ها مشترک است پیام اصلی آن‌هاست که همواره می‌گویند که اگر با هم‌نوعان خود در این دنیا مهربان باشید در نهایت در دنیای دیگر این لطف برایتان جبران خواهد شد و به نوعی جایزه دریافت خواهید کرد.

گردآورنده: آلاله شهیدثالث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *